Klachtenfunctionaris
U herkent het vast wel.
U bent ontevreden over de geboden zorg, ondersteuning of service.
Dit kan in een organisatie zijn, maar ook in een bedrijf of instelling.
Mijn naam is Henk Moerenhout. Ik kan u als klachtenfunctionaris begeleiden bij uw klachtenopvang en klachtbemiddeling in uw organisatie. Een klacht, melding, vraag of opmerking, is een uiting dat er niet aan uw verwachting is voldaan. U wilt een klacht indienen, echter u weet niet hoe hier mee om te gaan. De situatie is wat uit de hand gelopen en u wilt hierin ondersteund worden. Neem t u dan contact op met mij.
Onafhankelijke klachtenbemiddeling
Het onafhankelijk en neutraal bespreken van een klacht doet recht aan alle betrokken partijen.
Het laten oplossen van een klacht door een medewerker uit het eigen bedrijf of instelling wordt niet altijd als neutraal ervaren, immers de medewerker is intern in dienst. De medewerkers doen hun best om u zo goed mogelijk van dienst te zijn en te helpen.
Toch!
Toch kan het gebeuren dat er iets niet helemaal naar wens ging.
Dit kan om heel verschillende dingen gaan.
U voelt zich niet begrepen of serieus genomen.
Er is in het contact met uw behandelaar / medewerker iets mis gegaan.
Bepaalde dingen hadden volgens u anders gekund.
Klachtenbemiddeling/mediaton kan dan de oplossing bieden voor particulieren, bedrijven en instellingen.
Welke mogelijkheden zijn er
1. Particulieren:
- Ondersteuning als u in gesprek gaat met een functionaris van een instelling of bedrijf.
- Ondersteuning als u naar de klachten/geschillencommissie gaat
2. Bedrijven en instellingen:
- Optreden als klachtenfunctionaris/vertrouwenspersoon voor uw bedrijf/instelling.
- Vertrouwenspersoon seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Een klacht uiten
Er zijn verschillende mogelijkheden om een klacht te uiten:
- In gesprek gaan met degene die u geholpen heeft bijvoorbeeld medewerker/behandelaar of leiding.
- In gesprek gaan met een klachtenfunctionaris/mediator.
- Schriftelijk uw klacht kenbaar maken bij bedrijf of instelling.
Voorwaarden voor klachtenbemiddeling zijn
- Veilig.
- Vertrouwd.
- Verantwoord.
Werkwijze klachtenbemiddeling
Kennismaking
Particulieren, bedrijven of instellingen die kiezen voor een neutrale/onafhankelijke klachtenbehandeling (vertrouwenspersoon) kunnen mij voor deze rol en functie benaderen.
Als onafhankelijk klachtenfunctionaris is er geen belang in het bedrijf of instelling, alleen het belang om de klacht naar tevredenheid op te lossen. Dit samen met de indiener van de klacht.
In het kennismakingsgesprek bespreken wij samen de voorwaarden van klachtenbemiddeling of vertrouwenspersoon. Ik werk volgens de gedragscode van de NLP.
Intakegesprek
In dit intakegesprek probeer ik te achterhalen wat uw klacht is en wat u met de klacht wilt bereiken. Ik leg u uit wat ik voor u kan betekenen en ondersteun u gedurende dit proces. U werkt samen met de andere partij en met mijn ondersteuning aan de oplossing van uw klacht.
Indienen klacht
De klacht wordt ingediend bij het bedrijf of instelling. Bent u particulier en wilt u ondersteuning bij het indienen van een klacht dan kan ik u begeleiden. Dit kan vanaf het moment dat u besluit iets met uw ongenoegen te gaan doen. Denkt u hierbij aan het verhelderen van uw klacht, het helpen uw klacht op schrift te zetten of met persoonlijke ondersteuning tijdens de bemiddelingsgesprekken.
Prijs
De prijs wordt in een persoonlijk gesprek met u besproken.
De algemene leveringsvoorwaarden en gedragscode van NLP zijn van toepassing.